آموزش زبان جاوا به زبان ساده – سینتکس های اساسی در زبان جاوا

دسته بندی ها : آموزش زبان جاوا, مقالات آموزشی 16 آبان 1398 سورس آباد

آموزش زبان جاوا

وقتی یک برنامه جاوا را در نظر می گیریم، می توان آن را به عنوان مجموعه اشیاء تعریف کرد که از طریق فراخوانی متدها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اجازه دهید اکنون به طور خلاصه بررسی کنیم که معنی کلاس، شی، متدها و متغیرهای نمونه چیست؟ آموزش زبان جاوا بسیار شیرین و آسان است و لازمه آن تمرین مداوم است.

  • شی: اشیاء حالت ها و رفتارهایی دارند. مثال: سگ، حالت ها و ویژگی های مربوط به خود را دارد – رنگ، نام، نژاد و همچنین رفتاری مانند تکان دادن دم خود، پارس کردن، غذا خوردن. یا به عنوان مثال یک کتاب – ویژگی های نام، نام نویسنده، ژانر و قیمت را دارا میباشد. یک شیء نمونه ای از یک کلاس است.
  • کلاس: یک کلاس را می توان به عنوان یک الگو و یا نقشه تعریف کرد که رفتارها و وضعیت هایی را که شیء آن ها را دارا میباشد، توصیف می کند. به عنوان مثال ما یک کلاس به اسم کتاب درست میکنیم.
    و در این کلاس ویژگی هایی که یک کتاب باید داشته باشد را بر اساس نیاز های برنامه ای که میخواهیم بنویسیم تعریف میکنیم.
  • متدها (توابع): یک متد، اساساً یک رفتار است. یک کلاس می تواند متد های زیادی داشته باشد. متد ها همان توابع ما هستند. به عنوان مثال ما در کلاس کتاب، تابعی تعریف میکنیم که وقتی اسم کتابی به برنامه داده شد، این تابع فراخوانده شود و شماره قفسه ای که کتاب در آن قرار دارد نمایش داده شود (به عنوان مثال در یک برنامه مدیریت کتابخانه).
  • متغیرهای نمونه: هر شیء دارای متغیرهای نمونه منحصر به فرد خود است، حالت یک شی توسط مقادیر اختصاص یافته به این متغیر های نمونه ایجاد می شود. به عنوان مثال ما با استفاده از کلاس کتاب، یک شی (که در اینجا کتاب است) تولید میکنیم که به آن Instance یا نمونه می گویند.

اولین برنامه جاوا

اجازه بدید در آموزش زبان جاوا، به یک کد ساده نگاهی بیندازیم که کلمات Hello World را چاپ می کند.

   public class MyFirstJavaProgram { 

/* This is my first java program.     
* This will print 'Hello World' as the output  
*/  
 public static void main(String []args) { 
 System.out.println("Hello World"); // prints Hello World 
      } 
 }  

حال بیایید ببینیم که چگونه فایل را ذخیره، کامپایل و اجرا کنیم لطفا مراحل بعدی را با دقت دنبال کنید.

  • Note Pad را باز کنید و کد فوق را مانند بالا اضافه کنید.
  • فایل را به عنوان MyFirstJavaProgram.java ذخیره کنید.
  • یک پنجره command prompt باز کنید و به آدرسی بروید که کلاس را ذخیره کرده اید. فرض کنید C: \
  • عبارت javac MyFirstJavaProgram.java را تایپ کرده و Enter را فشار دهید تا کد شما را کامپایل کند. اگر خطایی در کد شما وجود نداشته باشد، خط فرمان شما را به خط بعدی می برد (فرض: متغیر مسیر تنظیم شده است).
  • اکنون عبارت java MyFirstJavaProgram تایپ کنید تا برنامه را اجرا کند.
  • شما می توانید کلمه ی “Hello World” چاپ شده بر روی پنجره را مشاهده کنید.

خروجی شما به این صورت خواهد بود :

 C:\> javac MyFirstJavaProgram.java 
 C:\> java MyFirstJavaProgram  
 Hello World 

سینتکس های اساسی در زبان جاوا

در آموزش زبان جاوا، بسیار مهم است که نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • حساسیت به حروف بزرگ یا کوچک: جاوا در نوشتن حروف بسیار حساس عمل میکند. به عنوان مثال در زبان جاوا Hello و hello معنای متفاوتی دارند.
  • نام کلاس: برای تمام اسامی کلاس ها حرف اول باید حروف بزرگ باشد. اگر از چندین کلمه برای شکل دادن به نام کلاس استفاده شود، حرف اول کلمات داخلی باید بزرگ باشد.
    به عوان مثال: class : MyFirstJavaClass
  • نام متد ه: تمام اسامی متدها باید با یک حرف کوچک شروع شوند. اگر از چندین کلمه برای شکل دادن به نام متدها استفاده می شود، ابتدا حرف اول هر کلمه داخلی باید در حروف بزرگ باشد.
    به عنوان مثال: public void myMethodName()
  • نام فایل برنامه: نام فایل برنامه دقیقاً باید با نام کلاس مطابقت داشته باشد.
    هنگام ذخیره پرونده، باید آن را با استفاده از نام کلاس ذخیره کنید (به یاد داشته باشید که زبان برنامه نویسی Java حساس به حروف کوچک و بزرگ است) و عبارت “.java” را به انتهای نام اضافه کنید (اگر نام پرونده و نام کلاس مطابقت نداشته باشد، برنامه شما کامپایل نمی شود).
    اما لطفاً توجه داشته باشید که در صورت نداشتن کلاس عمومی در پرونده، نام پرونده می تواند متفاوت از نام کلاس باشد. همچنین داشتن کلاس عمومی در پرونده الزامی نیست.
    به عنوان مثال: فرض کنید MyFirstJavaProgram نام کلاس است. سپس پرونده باید به عنوان MyFirstJavaProgram.java ذخیره شود، تا قابل اجرا باشد.
  • public static void main(String args[]): پردازش برنامه جاوا ازتابع اmain () شروع می شود که جزئی اجباری در هر برنامه جاوا است.

شناسه ها

در آموزش زبان جاوا باید به شناسه ها اهمیت زیادی داد و نحوه کار با آن ها را به خوبی یاد گرفت. همه اجزای جاوا به نام نیاز دارند. اسامی که برای کلاس ها، متغیرها و متدها (توابع) استفاده می شوند شناسه نامیده می شوند.

در جاوا، چندین نکته برای یادآوری در مورد شناسه ها وجود دارد که به شرح زیر است.

  • همه شناسه ها باید با یک حرف (A تا Z یا a تا z)، کاراکتر ارزی ($) یا یک خط فاصله زیرین (_) شروع شوند.
  • پس از اولین حرف (کاراکتر)، بقیه شناسه ها می توانند ترکیبی از حروف ها (کاراکترها) باشند.
  • کلمه کلیدی نمی تواند به عنوان شناسه استفاده شود (کلمات کلیدی در اینجا همان: if , while , else , int و … هستند.)
  • مهم تر از همه، شناسه ها هم به کوچکی و بزرگی حروف حساس هستند.
  • نمونه هایی از شناسه های مجاز: age, $salary, _value, __1_value.
  • نمونه هایی از شناسه های غیرمجاز: 123abc ، -salary.

تعیین کننده های جاوا (Modifiers)

با استفاده از تعیین کننده ها (Modifiers)، مانند سایر زبان ها، می توانید کلاس ها، توابع و غیره را تغییر دهید. دو دسته تعیین کننده وجود دارد:

  • تعیین کننده های قابل دسترس: default, public , protected, private
  • تعیین کننده های غیر قابل دسترس: final, abstract, strictfp

در بخش بعدی به بررسی جزئیات بیشتری درباره تعیین کننده ها خواهیم پرداخت.

متغیرها

انواع متغیرها در جاوا:

  • متغیرهای لوکال
  • متغیرهای کلاس (متغیرهای استاتیک)
  • متغیرهای نمونه (متغیرهای غیراستاتیک)

آرایه ها

آرایه ها، اشیاء هستند که چندین متغیر از همان نوع را ذخیره می کنند. با این حال یک آرایه خود، یک شیء در پشته است.

شمارش جاوا Java Enums

در واقع، کلمه enum از واژۀ Enumeration که به معنای شمارش است گرفته شده است که در زبان برنامه‌نویسی جاوا به منظور شرایطی با بیش از دو حالت مورد استفاده قرار می‌گیرد که به عنوان چند مثال از دنیای واقعی می‌توان لباس را نام برد که داری چند سایز مختلف است یا ماه های سال که فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و … را شامل می‌شوند.
با استفاده از enums می توان تعداد اشکالات موجود در کد خود را کاهش داد.
به عنوان مثال، اگر برنامه ای برای یک فروشگاه آب میوه در نظر بگیریم، می توان اندازه شیشه را به کوچک، متوسط ​​و بزرگ محدود کرد. این اطمینان حاصل می کند که به کسی اجازه نخواهد داد که اندازه دیگری به جز کوچک، متوسط یا بزرگ سفارش دهد.

مثال :

 class FreshJuice { 
 enum FreshJuiceSize{ SMALL, MEDIUM, LARGE } 
 FreshJuiceSize size; 
 } 
 public class FreshJuiceTest { 

 public static void main(String args[]) { 
 FreshJuice juice = new FreshJuice(); 
 juice.size = FreshJuice.FreshJuiceSize.MEDIUM ; 
 System.out.println("Size: " + juice.size); 
     } 
 } 

مثال بالا نتیجه زیر راحاصل می کند:

 Size: MEDIUM 

نکته: Enums را می توان خود یا داخل یک کلاس اعلام کرد. توابع، متغیرها، دستورالعمل ها را نیز می توان در داخل Enums تعریف کرد.

کلمات کلیدی جاوا

لیست زیر کلمات رزرو شده در جاوا را نشان می دهد.

abstractassertbooleanbreak
bytecasecatchchar
classconstcontinuedefault
dodoubleelseenum
extendsfinalfinallyfloat
forgotoifimplements
importinstanceofintinterface
longnativenewpackage
privateprotectedpublicreturn
shortstaticstrictfpsuper
switchsynchronizedthisthrow
throwstransienttryvoid
volatilewhile

کامنت یا توضیحات در جاوا

جاوا از نظر توضیحات تک خطی و چند خطی بسیار شبیه به C و C ++ است. کلیه کاراکترهای موجود در هر کامنت (توضیح) توسط کامپایلر جاوا نادیده گرفته می شوند. کامنت ها در کامپایل و اجرا یک برنامه نقشی ندارند فقط یک سری توضیحاتی هستند که خود برنامه نویس آن ها را درج میکند. یه عنوان مثال یک برنامه نویس کنار یک تابع، کامنتی را درج میکند که توضیح مختصری از وظیفه آن تایع است که بعد ها مورد استفاده قرار میگیرد.

به عنوان مثال:

 public class MyFirstJavaProgram { 
 /* This is my first java program. 
  * This will print 'Hello World' as the output 
  * This is an example of multi-line comments. 
 */ 
  public static void main(String []args) { 
  // This is an example of single line comment 
 /* This is also an example of single line comment. */ 
  System.out.println("Hello World"); 
      }  
  } 

خروجی کد بالا:

 Hello World 

استفاده از خطوط خالی

خطی که فقط فضای خالی دارد، احتمالاً با یک کامنت، به عنوان یک خط خالی شناخته می شود و جاوا کاملاً آن را نادیده می گیرد.

وراثت

در جاوا می توان کلاس ها را از کلاس ها گرفت. یعنی، اگر شما نیاز به ایجاد یک کلاس جدید دارید و قبلاً کلاسی ایجاد کرده اید که برخی از کدها، توابع و رفتار های مورد نیاز شما را دارد، پس می توانید کلاس جدید خود را از کلاسی که قبلا ساخته اید ایجاد کنید و یا به عبارتی کلاس جدید شما از کلاسی که قبلا ساخته اید ارث بری میکند.
فرض کنید شما کلاسی دارید با عنوان شخص، خب شما برای یک شخص چه رفتار ها و حالت هایی را در نظر میگیرید. یک شخص دارای جنسیت، سن، شغل، وضعیت تاهل، تاریخ تولد، کد ملی و … است. حال به عنوان مثال در برنامه مدیریت کتابخانه شما میخواهید دو کلاس با عنوان های کارکنان کتابخانه و مراجعه کنندگان کتابخانه ایجاد کنید. خب همانطور که مشاهده میکنید تمامی عوامل این کلاس ها شخص هستند که دارای نام، شغل، تاریخ تولد، کد ملی و … هسنتند، در اینجا شما نیاز نیست که همه این رفتار ها و حالت ها را برای هرکدام تعریف کنید فقط کافی است از قانون وراثت استفاده کرده و از کلاس شخص این دو کلاس را ایجاد کنید تا در زمان و حجم کد برنامه خود صرفه جویی کنید.

این مفهوم به شما این امکان را می دهد بدون نیاز به بازنویسی کد در یک کلاس جدید، دوباره از زمینه ها و روش های کلاس موجود استفاده کنید. در این سناریو، کلاس موجود superclass نامیده می شود و کلاس مشتق شده را subclass می نامند.

واسطه ها (Interfaces)

در زبان جاوا، واسطه را می توان به عنوان یک قرارداد بین اشیاء در مورد چگونگی برقراری ارتباط با یکدیگر تعریف کرد. واسطه ها وقتی صحبت از مفهوم وراثت می شود، نقش اساسی دارند.
نوشتن Interface شبیه به نوشتن یک کلاس است. ولی کلاس خصوصیات و رفتارهای یک شیء را توصیف میکند و اینترفیس حاوی رفتارهایی است که کلاس آن ها را پیاده سازی خواهد کرد.

این آموزش برای مبتدیان آماده شده است تا به آنها کمک کند مفاهیم اساسی تا پیشرفته مربوط به زبان برنامه نویسی Java را درک کنند.
مشاهده دیگر آموزش های زبان های برنامه نویسی زبان جاوا در سورس آباد

سورس آباد
سورس آباد

مدیر وبسایت سورس آباد، علاقه‌مند به دنیای وب، اندروید و بازاریابی اینترنتی که دوست دارم تجربیاتم رو با دیگران به اشتراک بگذارم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

نظرات کاربران

    متاسفیم! برای ثبت دیدگاه باید وارد شوید!

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!