انواع زبان های برنامه نویسی

دسته بندی ها : آموزش اندروید استودیو, مقالات آموزشی 14 مرداد 1398 اندروید تاپ

زبان برنامه نویسی:

زبان برنامه نویسی یک زبان رسمی است، انواع مختلفی از بان برنامه نویسی وجود دارد از جمله برنامه نویسی تحت وب ، برنامه نویسی اندروید ، برنامه نویسی آی او اس. مجموعه ای از دستورالعمل ها را تولید می کند که انواع مختلفی از خروجی را به بیرون میدهد. زبان های برنامه نویسی در برنامه نویسی کامپیوتر برای پیاده سازی الگوریتم ها استفاده می شوند. بیشتر زبانهای برنامه نویسی شامل دستورالعمل های رایانه ای است. دستگاه های قابل برنامه ریزی وجود دارند که به جای زبان های برنامه نویسی عمومی از مجموعه ای از دستورالعمل های خاص استفاده می کنند. در اوایل آنها پیش از اختراع رایانه دیجیتالی ، نخستین بازیکن پخش فلوت اتوماتیک در قرن نهم توسط برادران موسی در بغداد ، در دوره طلایی اسلامی توصیف شده بود. از اوایل دهه 1800، برنامه هایی برای هدایت رفتار ماشینی مانند ژاکارد ، جعبه های موسیقی و پیانوهای پخش کننده استفاده می شد. برنامه های این ماشین ها (مانند پیمایش پیانو پخش کننده) در پاسخ به ورودی ها یا شرایط مختلف ، رفتار متفاوتی ایجاد نکردند. هزاران زبان مختلف برنامه نویسی ایجاد شده است ، و هر ساله تعداد بیشتری از آنها ایجاد می شوند. بسیاری از زبان های برنامه نویسی به صورت ضروری نوشته شده اند (به عنوان توالی عملیات برای انجام) در حالی که سایر زبان ها از فرم اعلانی استفاده می کنند. یعنی نتیجه مورد نظر مشخص شده است ، نه چگونگی دستیابی به آن . توصیف یک زبان برنامه نویسی معمولاً به دو مؤلفه نحو (فرم) و معنایی تقسیم می شود. برخی از زبانها توسط یک سند مشخصات تعریف می شوند (به عنوان مثال ، زبان برنامه نویسی C توسط یک استاندارد ISO مشخص شده است) در حالی که سایر زبان ها (مانند پرل) اجرای غالب دارند که به عنوان یک مرجع رفتار می شوند. برخی از زبان ها هر دو دارای زبان اصلی هستند که توسط یک استاندارد تعریف شده اند و پسوندهایی که از اجرای بسیار متداول است.

زبان برنامه نویسی اندروید

اگر می خواهید برنامه های Android را توسعه دهید یا برنامه ای را برای خودتان بنویسید و یا می خواهید درباره فناوری برنامه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. میتوانید از توضیحات پایین استفاده کنید. یادگیری کد می تواند پیچیده و یک تجربه دلهره آور باشد. بیشتر اوقات حتی مشخص نیست که از کجا شروع کنید ، اما احتمالاً قبل از شروع کار ، سوالات زیادی برای پاسخ به آنها دارید. یادگیری در مورد انواع مختلف زبان ، این ایده را به شما می دهد که چه نوع زبان برنامه نویسی را باید برای انواع مختلف برنامه انتخاب کنید. اگرچه جاوا یک زبان برنامه نویسی رسمی است ، اما برنامه Android با سایر زبان ها قابل ساخت است. از آنجا که شما علاقه مند به ایجاد برنامه های Android به طور عمده هستید ، در اینجا چند گزینه برای در نظر گرفتن وجود دارد. اگر این را در نظر دارید برنامه های Android را توسعه دهید ، مرحله اول انتخاب یک زبان است. تفاوت بین زبان های مختلف برنامه نویسی اندروید می تواند کمی پیچیده و ظریف باشد. انتخاب اینکه کدام یک از آنها را شروع کنید ، نیاز به درک نقاط قوت و ضعف آنها دارد. درقسمت زیر زبان های برنامه نویسی که هم اکنون برای توسعه Android استفاده می شوند وجود دارند:

جاوا (Java): زبان رسمی توسعه اندروید است و توسط Android Studio پشتیبانی می شود. با این حال دارای یک منحنی یادگیری شیب دار است. کوتلین (Kotlin): جدیدترین زبان اندرویدی و زبان رسمی جاوا است که اخیراً معرفی شده است. تقریبا مشابه به جاوا است. C / C ++ :Android Studio با استفاده از Java NDK از C++ پشتیبانی می کند. این امکان برنامه نویسی بومی را می دهد که می تواند برای مواردی مانند بازی مفید باشد. هر چند زبان C++ پیچیده تر است. سی شارپ (#C): این زبان یک گزینه جایگزین کمی بیشتر برای مبتدیان C یا C++ است که کد بیشتری را تولید می کند. این زبان برنامه نویسی توسط برخی از ابزارهای بسیار مفید مانند یونیتی و Xamarin پشتیبانی می شود ، که برای توسعه بازی و ساخت کراس پلتفرم ، بسیار عالی هستند. بیسیک (BASIC): گزینه پاداش یادگیری BASIC و امتحان کردن B4S IDE از نرم افزار Anywhere است. این یک ابزار آسان اما همچنین واقعا قدرتمند است ، هرچند که قطعاً طاقچه های بسیار بیشتری دارد! لوآ (Corona / LUA): یکی دیگر از ابزارهای cross-platform که روی LUA ساخته می شوند ، روند ساخت برنامه را بسیار ساده می کند و به شما امکان می دهد با کتابخانه های بومی تماس بگیرید. PhoneGap (HTML) ،CSS،JavaScript: اگر می دانید چگونه می توانید صفحات وب تعاملی بسازید ، می توانید از این دانش با PhoneGap برای ساختن یک برنامه اساسی تر برای سیستم عامل متقابل استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی است که مبتنی بر کلاسش ، شی گرا است (هرچند که یک زبان محض خالص نیست ، زیرا شامل انواع ابتدایی است) ، و به گونه ای طراحی شده است که ممکن است تا حد ممکن وابستگی های اجرایی داشته باشد. . این در نظر گرفته شده است که به توسعه دهندگان برنامه اجازه دهد یک بار بنویسند ، در هر نقطه اجرا کنید (WORA) ، به این معنی که کد جاوا کامپایل شده می تواند بر روی تمام سیستم عامل هایی که جاوا را پشتیبانی می کنند بدون نیاز به بررسی مجدد اجرا شود. برنامه های جاوا به طور معمول با بایت کد ساخته شده اند که می تواند بدون توجه به معماری رایانه ، روی هر دستگاه مجازی جاوا (JVM) اجرا شود. نحو جاوا شبیه C و C ++ است اما امکانات کمتری نسبت به هرکدام از آنها دارد. از سال 2018 ، جاوا یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بود که طبق برنامه GitHub مورد استفاده قرار می گرفت ، به ویژه برای برنامه های تحت وب سرویس دهنده-سرویس دهنده وب ، با 9 میلیون توسعه دهنده گزارش شده است. جاوا در ابتدا توسط جیمز گوسلینگ در Sun Microsystems که از آن زمان توسط اوراکل به دست آمده است توسعه داده شد و در سال 1995 به عنوان یکی از اجزای اصلی پلتفرم جاوا Sun Microsystems منتشر شد. تکمیل کننده اصلی و مرجع کامپایلرهای جاوا ، ماشینهای مجازی و کتابخانه کلاس در ابتدا توسط Sun تحت مجوزهای اختصاصی منتشر شد. از ماه مه 2007 ، مطابق با مشخصات فرآیند انجمن جاوا ، Sunبسیاری از فناوری های جاوا خود را تحت مجوز عمومی GNU مجزا کرده بود. در همین حال ، دیگران پیاده سازی های جایگزین از این فناوری های Sun ، مانند کامپایلر GNU برای جاوا (کامپایلر) bytecode ،(GNU Classpath کتابخانه های استاندارد) و IcedTea-Web) افزونه مرورگر اپلت ها( توسعه داده اند. آخرین نسخه های آن جاوا 12 است که در مارس 2019 منتشر شد و جاوا 11 که نسخه پشتیبانی بلند مدت آن (LTS) در حال حاضر وجود دارد که در تاریخ 25 سپتامبر 2018 منتشر شد. اوراکل برای میراث جاوا 8 LTS آخرین نسخه به روزرسانی عمومی رایگان در ژانویه 2019 را برای استفاده تجاری منتشر کرد ، در حالی که در غیر این صورت همچنان از جاوا 8 با به روزرسانی های عمومی برای استفاده شخصی تا حداقل دسامبر سال 2020 پشتیبانی می کند اوراکل و دیگران به شدت توصیه می کنند که نسخه های قدیمی تر جاوا را حذف کنید ، به دلیل خطرات جدی ناشی از مشکلات امنیتی حل نشده. از آنجایی که جاوا 9 و 10 دیگر پشتیبانی نمی شود ، اوراکل به کاربران خود توصیه می کند که سریعاً نرم افزار خود رابه نسخه ی جاوا 11 انتقال دهند. جاوا 12 نیز گزینه ای غیر LTS است.

آموزش متد جایگزینی در جاوا:

متد جایگزینی (replace) برای جایگزین کردن همه ی وقایع مربوط به یک کاراکتر در یک رشته ی خاص استفاده می شود. این جمله را در نظر بگیرید:

“Where are you books?”

ما قصد داریم که لغت “your” را جایگزین “you” کنیم کد مربوط را در اینجا مشاهده می کنید.

public static void main(String[] args) {
    String aString = "Where are you books?";
	String amend = aString.replace("you"; "your";
	System.out.println(amend);
}	

روش های زیادی در استفاده از متد replace وجود دارد و آنها در آنچه بین پرانتزهای متد قرار می گیرد با یکدیگر متفاوت هستند. یک ترکیبی از کاراکتر ها را با ترتیبی دیگر جایگزین می کنیم مانند کلمه ی with ، این دو را از یکدیگر مجزا می کند.
همچنین می توانید یک کاراکتر مجزا را جایگزین کنید :

aString.replace( '£', '@' )

کد فوق “Replace £ with @” را می خواند. شما می توانید از چیزی به نام عبارت متداول (regular expression) در متودهای جایگزینی خود استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift):

سوئیف Swift یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی ، چند پارادایم است که توسط Apple Inc. برای iOS ، macOS ، watchOS ، tvOS ، Linux و z / OS ساخته شده است. Swift برای کار با چهارچوبهای Apple Cocoa و Cocoa Touch و بدنه بزرگ کد Objective-C موجود برای محصولات اپل طراحی شده است. این سیستم با چهارچوب کامپایلر منبع باز LLVM ساخته شده است و از نسخه 6 ، که در سال 2014 منتشر شد در Xcode گنجانده شده است. در سیستم عامل های اپل ، از کتابخانه زمان اجرا Objective-C استفاده می کند که به C ، Objective-C ، C ++ و Swift اجازه می دهد. کد برای اجرا در یک برنامه است. اپل قصد دارد Swift را برای پشتیبانی از بسیاری از مفاهیم اصلی مرتبط با Objective-C ، به ویژه اعزام پویا ، برنامه های گسترده دیررس ، برنامه نویسی گسترده و ویژگی های مشابه ، اما با روشی ایمن تر ، گرفتن اسکن از نرم افزارهای کند آسان تر است. Swift دارای ویژگی هایی است که به برخی از خطاهای برنامه نویسی متداول مانند اشاره گر پوچ اشاره می کند. سوئیفت از مفهوم توسعه پروتکل پشتیبانی می کند ، یک سیستم توسعه پذیری که می تواند در انواع خطوط و کلاس ها اعمال شود ، که اپل به عنوان یک تغییر واقعی در پارادایم های برنامه نویسی آنها را برنامه نویسی پروتکل گرا (مشابه صفات) ترجیح می دهد. سوئیفت در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2014 (WWDC) معرفی شد. در طی سال 2014 و به روزرسانی نسخه 1.2 در WWDC 2015 ارتقاء بیشتری پیدا کرد. در ابتدا با یک زبان اختصاصی نسخه 2.2 با استفاده از نرم افزار منبع باز تحت اپلیکیشن آپاچی 2.0 در تاریخ 3 دسامبر 2015 برای سیستم عامل های اپل و لینوکس ساخته شد. از طریق نسخه 3.0 ، نحو Swift با پیشرفت قابل توجهی روبرو شد و تیم اصلی ثبات منبع را در نسخه های بعدی متمرکز کرد. در سه ماهه اول سال 2018 با افزایش محبوبیت سوئیفت از زبان برنامه نویسی C پیشی گرفت. Swift 4.0 که در سال 2017 منتشر شد ، تغییراتی در برخی از کلاس ها و ساختارهای داخلی ارائه داد. کد نوشته شده با نسخه های قبلی Swift را می توان با استفاده از قابلیت انتقال به Xcode وارد کرد Swift 5 که در مارس 2019 منتشر شد ، رابطه ای پایدار را روی سیستم عامل های اپل معرفی کرد و این امکان را فراهم می کند که زمان اجرای Swift در سیستم عامل های اپل گنجانده شود. این منبع با Swift 4 سازگار است.

تعریف یک View اختصاصی:

برای اقدام به طراحی ظاهر (UI) ، قابلیت تعامل با کاربر و رفتار این کنترل، بایستی ابتدا یک کلاس فرزند view با پیاده سازی اختصاصی از UIView ایجاد کنید یک custom view subclass از کلاس پایه UIView ایجاد نمایید.

جهت ایجاد یک کلاس فرزند از UIView ، مراحل زیر را گام به گام دنبال نمایید:

1. این مسیر را طی کنید: File > New > File یا Command-N را فشار دهید.
2. یک کادر محاوره ای نمایان می شود در سمت چپ آن، گزینه ی IOS را انتخاب نمایید.
3. گزینه ی Cocoa Touch Class را انتخاب نموده و بر روی Next کلیک کنید.
4. داخل فیلد Class ، عبارت RatingControl را وارد نمایید.
5. حال گزینه ی UIView را از فیلد “Subclass of” انتخاب نمایید.
6. زبان برنامه نویسی پروژه را بر روی Swift تنظیم نمایید.

Subclass of

7. بر روی دکمه ی Next کلیک کنید. محل ذخیره ی فایل به صورت پیش فرض بر روی دایرکتوری پروژه ی جاری شما تنظیم می شود. گزینه ی Group به صورت پیش فرض بر روی اسم برنامه ی فعلی، FoodTracker تنظیم می شود. در بخش Targets ، می بینید که برنامه ی شما انتخاب شده اما تست های مربوط به آن انتخاب نشده اند.
8. لازم نیست تنظیمات پیش فرض را دستکاری نمایید. کافی است بر روی Create کلیک
کرده تا فایل مورد نظر ایجاد گردد. Xcode یک فایل جدید، حاوی RatingControl class: RatingControl.swift ایجاد می کند. RatingControl یک کلاس اختصاصی view ، ار بری شده از کلاس پایه ی UIView است منظور از کلاس فرزند اختصاصی، کلاسی است که متدهای کلاس پایه در آن بازنویسی شده باشند.
9. در فایل RatingControl.swift، تمامی comment هایی که همراه با قالب آماده (template) و پیاده سازی الگو template implementation ارائه می شوند را حذف نمایید.

در حال حاضر پیاده سازی کلاس بایستی مشابه زیر باشد:

import UIKit
class RatingControl: UIView {
{

View معمولا به دو روش زیر ایجاد می شود: روش اول عبارت است مقدار دهی اولیه ی یک view با یک فریم که به شما امکان می دهد view را به صورت دستی به UI اضافه کنید و روش دوم، عبارت است از واگذار کردن بارگذاری view بوه storyboard . برای هر یک از روش های نام برده یک متد initializer اختصاصی وجود دارد: به منظور مقداردهی اولیه و ایجاد یک فریم برای view از متد init(frame:) و برای روش دوم، محول کردن بارگذاری view به storyboard ، از متد (init?(coder: استفاده می کنیم. یادآور می شویم کووه initializer متدی است که یک نمونه از روی کلاس جاری می سازد، property های آن کلاس را مقداردهی اولیه نموده و در صورت لزوم سایر تنظیمات آغازین را انجام می دهد. در آموزش حاضر، از روش دوم اقدام به ایجاد view خواهید نمود ) در storyboard با View خود کار خواهید کرد (از این رو لازم است ابتدا) پیاده سازی متد (init?(coder: کلاس والد view را override بازنویسی نمایید.
به منظور بازنویسی پیاده سازی متد initializer ، مراحل زیر را گام به گام دنبال نمایید:

1. داخل فایل RatingControl.swift، در زیر خط تعریف کلاس، این comment را درج نمایید:

// MARK: Initialization

2. حال در زیر این comment، ابتدا واژه ی init را تایپ کنید. خواهید دید که ابزار پیش بینی و تکمیل کد (code completion) محیط کاری Xcode نمایان می شود.

code completion

3. سومین متد را در لیستی که پدیدار می شود ((init?(coder:) انتخاب کرده و سپس کلید Return را فشار دهید.

init?(coder aDecoder: NSCoder) {
{

Fix-it

Xcode خود اسکلت کد لازم متد را برای شما درد می کند.
4. یک پیغام خطا با آیکون قرمز رنگ به نمایش در می آید. بر روی Fix-it کلیک کرده تا Xcode کلیدواژه ی required را به متد initializer اضافه کند.

required init?(coder aDecoder: NSCoder) {
}

تمامی کلاس های ارث بری شده از UIView کلاس های فرزند آن که متد initializer را پیاده سازی می کنند، می بایست متد (:init?(coder را نیز در بدنه
ی خود داشته و پیاده سازی کنند. کامپایلر زبان Swift به این امر واقف بوده و راه حل خود جهت ویرایش کد را در قالب fix-it برای شما ارائه می کند. Fix-it ها راه حل هایی هستند که کامپایلر در جواب خطاهای رخ داده به هنگام کدنویسی در اختیار شما قرار می دهد.
1. کد زیر را جهت فراخوانی متد initializer کلاس والد اضافه نمایید.

super.init(coder: aDecoder)

2. هم اکنون بدنه یه متد (:init?(coder بایستی دربردارنده ی پیاده سازی زیر باشد:

required init?(coder aDecoder: NSCoder) {
super.init(coder: aDecoder)
}

امیدواریم این مقاله به شما برای فهمیدن زبان های برنامه نویسی کمک کرده باشد. موفق باشید. 🙂

اندروید تاپ مرادی
اندروید تاپ

مدیر وبسایت سورس آباد، علاقه‌مند به دنیای وب، اندروید و بازاریابی اینترنتی که دوست دارم تجربیاتم رو با دیگران به اشتراک بگذارم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

نظرات کاربران

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!